Poświadczenie dziedziczenia
Sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia stanowi czynność notarialną, którą wprowadziła Ustawa z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo o notariacie oraz niektórych innych ustaw.
Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. wyłącza jednak możliwość poświadczenia przez notariusza nabycia spadku otwartego przed 1 lipca 1984 r. (art. 6 ust. 1 Ustawy z 24 sierpnia 2007 r.), co związane jest z tym, że wtedy weszło w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie dokumentów stwierdzających tożsamość, regulujące umieszczanie numeru PESEL w dowodach osobistych. Bez nr PESEL zmarłego nie można sporządzić aktu poświadczenia dziedziczenia.
Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych.
Przed aktem poświadczenia dziedziczenia notariusz sporządza protokół dziedziczenia na zgodne żądanie i przy udziale wszystkich osób zainteresowanych, pouczając osoby biorące udział w spisywaniu protokołu o obowiązku ujawnienia wszelkich okoliczności objętych treścią protokołu oraz o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
W sytuacji, gdy w sporządzaniu protokołu dziedziczenia nie mogą uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby, na wniosek osoby zainteresowanej i przy jej udziale notariusz sporządza projekt protokołu dziedziczenia, natomiast inne osoby zainteresowane mogą w oświadczeniu złożonym przed notariuszem, który sporządził projekt protokołu dziedziczenia albo przed innym notariuszem, potwierdzić dane zamieszczone w projekcie protokołu dziedziczenia i wyrazić zgodę na sporządzenie protokołu dziedziczenia.
Zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma skutki prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, przy czym zgodnie z art. 1025 §2 kodeksu cywilnego domniemywa się, że osoba, która uzyskała stwierdzenie nabycia spadku, albo poświadczenie dziedziczenia, jest spadkobiercą.
- odpis skrócony aktu zgonu zmarłego,
- numer PESEL zmarłego,
- wszystkie testamenty zmarłego, jeżeli były sporządzone,
- akt małżeństwa zmarłego, w przypadku gdy pozostawał w związku małżeńskim w dacie śmierci,
- akty urodzenia dzieci zmarłego, a w przypadku osób pozostających w związkach małżeńskich, które zmieniły nazwiska ich akty małżeństwa,
- oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku, jeżeli były składane,
- dane z dowodów osobistych lub paszportów spadkobierców (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu PESEL, adres zamieszkania).